Activitatea științifică

Activitatea de cercetare științifică a departamentului Finanțe și Asigurări  o constituie cuantificarea efectelor induse de globalizare asupra evoluției fenomenelor financiare, a politicilor fiscal-bugetare asupra proceselor social-economice, piața asigurărilor și reasigurărilor etc.

Cercetătorii și cadrele didactice din cadrul departamentului participă activ la conferințe, colocvii, sesiuni științifice naționale și internaționale, publică articole științifice în reviste de specialitate, contribuie activ în realizarea proiectelor de cercetare științifică etc.

O atenție deosebită, la nivelul departamentului „Finanțe şi Asigurări” este acordată încadrării studenților şi masteranzilor în cercetarea științifică.  Materializarea acestei activități se reflectă în elaborarea de referate științifice în sfera finanțelor publice, finanțelor firmei, asigurărilor, etc., în participare activă la lucrările Conferinței Științifice Internaționale a Tinerilor Cercetători organizată anual în cadrul ASEM.

Direcțiile de cercetare

Activitățile de cercetare desfășurate de cadrele didactice din cadrul departamentului Finanțe și Asigurări se înscriu în temele de cercetare:

  1. Finanțele moderne din perspectiva sustenabilității economiilor naționale (Finanțele întreprinderii, Gestiunea financiară a întreprinderii, Finanțe publice, Fiscalitate, Asigurări și protecție socială) – coordonatori prof.univ., dr.hab. Cobzari Ludmila, conf.univ., dr. Botnari Nadejda, prof.univ., dr.hab. Secrieru Angela
  2. Reconfigurarea sistemului financiar al Republicii Moldova în contextul procesului de integrare în Uniunea Europeană (Finanțe publice, Fiscalitate, Metode și tehnici fisale) – coordonatori conf.univ., dr. Bușmachiu Eugenia, conf.univ., dr. Bulgac Corina, conf.univ., dr. Berghe Nadejda, conf.univ., dr. Suvorova Iulia
  3. Politica bugetar-fiscală şi impactul acesteia asupra dezvoltării economice (Finanțe publice, Fiscalitate, Metode și tehnici ficale, Buget și trezorerie publică, Finanțele întreprinderii, Management financiar) – coordonatori conf.univ., dr. Casian Angela, conf.univ., dr. Petroia Andrei, conf.univ., dr.. Chicu Nadejda
Proiecte de cercetare

Fişa proiectului internaţional

Denumirea proiectului Reforming Master Programmes in Finance in Armenia and Moldova / REFINE
Denumirea programului /organizaţiei/fondului internaţional Erasmus+ Capacity Building in Higher Education Project No. 585784-EPP-1-2017-1-AT-EPPKA2-CBHE-JP
Obiectivele proiectului Obiectivul  proiectului REFINE este reformarea conținutului și metodologiilor/ abordărilor pedagogice a programelor de studii în domeniul de specializare „Finanțe” în Armenia și Republica Moldova. În plus, proiectul țintește alinierea programelor de studii la cerințele pieței muncii, pentru a oferi economiilor armene și moldovenești absolvenți cu înaltă calificare în finanțe.
Termenul executării octombrie 2017 – octombrie 2020
Costul total al proiectului 615 507 euro
Executorii Ludmila  Cobzari, prof.univ.; Angela Casian, dr.,conf.univ.;  Denis Vostricov, dr., conf. univ.; Andrei Petroia, dr., conf. univ., Bușmachiu Eugenia,  dr., conf. univ.
Sumarul activităţilor realizate în perioada evaluată
  Activităţi planificate / realizate
1. Revizuirea programului de studiu A fost organizat workshop cu angajatorii și chestionarea absolvenților, masteranzilor, angajatorilor și profesorilor. A fost elaborat Ghidul pentru reforma programului de studiu
A fost elaborată Strategia de sustenabilitate a programului de master Administrare Financiar-Bancară
2. Reforma curriculei programului de studiu A fost elaborat Compendiul programului de master
Au fost modificat planul de invățământ pentru programul de master Administrare Financiar-Bancară
3 profesori din cadrul departamentului, Bușmachiu Eugenia, dr., conf.univ., Petroia Andrei, dr., conf.univ.,și Vostricov Denis, dr., conf.univ. au benificiat de instruiri la universitățile partenere în vederea perfectării cursurilor universitare.
La fel 4 profesori din cadrul departamentului Cobzari Ludmila, prof. Univ., dr,hab., Casian Angela, dr., conf.univ.  Petroia Andrei, dr., conf.univ.,și Vostricov Denis, dr., conf.univ.  au benificiat de instruiri la universitățile partenere în domeniul de formare profesională Administrare Financiar – Bancară
3. Avizarea Ghidurilor Au fost avizate Ghidurile pentru reforma programelor de studiu elaborate de universitățile partenere
Au fost avizate Strategiile de Sustenabilitate a programului Administrare Financiar – Bancară de  către universitățile partenere
4. Disseminarea informației despre proiect A fost publicată informația despre proiect și activitățile din cadrul acestuia pe site-ul ASEM, pe pagina FB a ASEM și a facultății Finanțe, în ziarul Curierul economic și în ziarul Экономичское обозрение, Логос Пресс
A fost organizată Masă rotundă Consolidarea sustenabilității și modernizarea programului de
Masterat Administrare Financiar-Bancară cu participarea studenților, absolvenților, profesorilor și angajatorilor
5. Organizarea Coordination meeting la ASEM În data de 21 noiembrie 2019, la ASEM a fost organizată Ședința grupului coordonator al proiectului
6. Implementarea pachetelor reformate de asigurare metodică a cursurilor universitare Pachetele perfecționate de asigurare metodică a cursurilor universitare au fost implementate în totalitate, drept urmare a participării membrilor echipei și a cadrelor didactice antrenate în procesul educațional la traninguri în cadrul universităților-partenere (https://www.reforming-finance.eu/). Acestea se regăsesc pe pagina web menționată, precum și pe platformele educaționale utilizate de profesori.
7. Asigurarea continuității și sustenabilității programului de studiu A fost aprobată Strategia de sustenabilitate a programului de master prin consultări cu angajatorii din domeniul financiar-bancar (https://ase.md/evenimente/atelier-de-lucru-despre-administrare-financiar-bancar.html)
Au fost întreprinse un șir de măsuri în vederea promovării studiilor la programul de master Administrare Financiar—bancară.
Au fost întreprinse un șir de măsuri în vederea promovării studiilor la programul de master Administrare Financiar—bancară.
Publicarea articolului  de promovare în revista Capital market.
Drept rezultat, au fost înmatriculați un număr suficient masteranzi pentru a asigura continuitatea și sustenabilitatea programului de studiu reformat.
8. Disseminarea informației despre proiect
Informația și activitățile ce vizează proiectul REFINE se regăsesc pe site-ul ASEM, pe pagina FB a ASEM, a ȘMEEB, a facultății Finanțe, în ziarul Curierul economic.
Activitățile de bază din anul de dare de seamă s-au referit la:
  • Aprobarea Strategiei de sustenabilitate a programului de master prin consultări cu angajatorii din domeniul financiar-bancar
  • Organizarea Sesiunii de informare cu genericul Consolidarea  relațiilor cu mediul de afaceri prin intermediul ghidării în carieră și inserției pe piața muncii a absolvenților din domeniul financiar – bancar”. 27.02.2020. (https://old.ase.md/evenimente/sesiune-de-informare-organizat-in-cadrul-proiectului-refine.html)
9. Organizarea conferinței de totalizare REFINE Organizarea, cu suportul partenerilor externi a Conferinței de totalizare a rezultatelor proiectului REFINE cu genericul MOLDOVAN HIGHER EDUCATION IN A CHANGING WORLD: HOW TO ALIGN STUDY PROGRAMMES WITH CURRENT AND FUTURE NEEDS” (online). 07.10.2020 (https://old.ase.md/evenimente/conferin-a-de-totalizare-a-rezultatelor-n-cadrul-proiectului-refine.html)
10. Reforma curriculei programului de studiu Elaborat curriculum și materiale de strudii pentru disciplina ”Financial Risk Management” pentru prog. de master – AFB (eng.) – Vostricov Denis, conf.univ., dr.
elaborarea pachetului cursului „International Finance” – Vostricov Denis, conf.univ., dr.

Fişa proiectului bilateral sau multelateral

Denumirea direcţiei strategice, codul şi denumirea proiectului Prioritatea Strategică: IV. Provocări societale
Cifrul nr. 22.80013.0807.3TR
Denumirea proiectului: “Measuring the performance of SMEs active in the agricultural sector and/or the food industry during the health crisis COVID-19: a study in the Gaziantep and Chisinau region” (2022-2023)
Obiectivele proiectului
  1. Examinarea indicatorilor economico-financiari ce caracterizează activitatea IMM în perioada pre și post pandemia Covid-19.
  2. Selectarea eșantionului de IMM-uri din sectorul agroalimentar care vor fi incluse în studiu.
  3. Elaborarea chestionarului în vederea măsurării performanțelor IMM-urilor din sectorul agroalimentar incluse în cercetare.
  4. Analiza rezultatelor obținute, în vederea identificării problemelor și elaborării propunerilor de redresare a sectorului.
  5. Consolidarea cooperării bilaterale moldo-turce, prin prisma manifestărilor și publicațiilor științifice, vizitelor de studiu și schimbului de experiență.
Termenul executării 2022-2023
Volumul total planificat al finanţării 482 mii lei
Volumul finanţării pe perioada evaluată (mii lei) Finanţarea planificată ( mii lei) 250
Executată ( mii lei) 250
Executorii

Nume, prenume, funcţia în cadrul proiectului

Echipa proiectului conform contractului de finanțare pentru anul 2022 (la semnarea contractului)
Nr. Nume, prenume Anul nașterii Titlul științific Norma de muncă conform contractului Data angajării Data eliberării
1. Erhan Lica 1984 conferențiar universitar 0,5 01.01.2022
2. Cobzari Ludmila 1964 profesor universitar 0,5 01.01.2022
3. Staver Liliana 1985 0,5 01.01.2022
4. Paladi Valentina   conferențiar universitar fără remunerare 01.01.2023
5. Tomșa Aurelia   conferențiar universitar fără remunerare 01.01.2023
Sumarul activităţilor proiectului realizate în anul 2022
Activităţi planificate / realizate
1. Sinteza literaturii de specialitate subscrise temei proiectului. În vederea familiarizării cu cele mai recente cercetări ce vizează activitatea sectorului IMM, s-a recurs la trecerea în revistă a celor mai relevante publicații subscrise temei de cercetare, fiind analizat un număr de peste 100 de lucrări editate la nivel național  și internațional.
2. Analiza indicatorilor economico-financiari ce caracterizează activitatea IMM în perioada pre și post pandemia Covid-19. Pentru a estima dezvoltarea sectorului IMM din Republica Moldova (și în particular din mun. Chișinău) pentru perioada pre și post pandemia Covid-19, s-a realizat analiza principalilor indicatori economico-financiari, care caracterizează activitatea IMM.
3. Identificarea eșantionului de IMM-uri din sectorul agroalimentar ce urmează să fie incluse în cercetare. A fost definitivată lista IMM-urilor incluse în cercetare, care cuprinde un număr de 75 de IMM-uri din sectorul agroalimentar.
4. Elaborarea chestionarului împreună cu partenerii din Turcia și derularea anchetei pe eșantionul pilot de IMM-uri din sectorul agroalimentar. Elaborarea chestionarelor s-a realizat într-o strânsă colaborare cu partenerii din Turcia, acestea fiind identice pentru ambele regiuni cercetate în cadrul proiectului. Ulterior, chestionarele au fost aplicate pe un eșantion pilot reprezentat de trei manageri a IMM din sectorul agroalimentar și trei angajați din cadrul acestora.
5. Colectarea datelor de la IMM-urile din sectorul agroalimentar incluse în cercetare. În vederea colectării datelor chestionarele au fost distribuite IMM-urilor prin intermediul Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova atât în format on-line, cât și pe suport de hârtie.
6. Analiza rezultatelor obținute prin intermediul softului SmartPLS. Datele colectate au fost supuse unei analize prin intermediul softului SmartPLS.
7. Diseminarea rezultatelor prin prisma publicațiilor și manifestațiilor științifice (2 participări la Conferințe Internaționale cu publicarea articolelor științifice și publicarea unei monografii în limba română). Diseminarea rezultatelor proiectului a fost realizată prin participarea cu comunicare la trei Conferințe Științifice Internaționale (două desfășurate peste hotarele țării și una în țară), care ulterior au fost publicate. O altă realizare este și editarea la nivel național a unei monografii cu denumirea: ,,Tendințe și provocări în dezvoltarea și finanțarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii”.
8. Analiza rezultatelor obținute prin intermediul softului SmartPLS și organizarea mesei rotunde cu participare internațională. Datele colectate au fost supuse unei analize prin intermediul softului SmartPLS și Front Analysis. Au fost interpretate rezultatele cercetării și organizată o masă rotundă cu genericul ,,Reziliența sectorului IMM pe fundalul crizelor curente”. Masa rotundă a întrunit atât partenerii din Turcia cât și experții locali în vederea identificării soluțiilor de consolidare și reziliență a sectorului IMM.
9. Formularea concluziilor și recomandărilor Formularea concluziilor și recomandărilor ca urmare a cercetărilor efectuate, care le-ar permite factorilor de decizie să elaboreze o nouă Strategie de suport a IMM-urilor ținând cont de toate vulnerabilitățile și necesitățile sectorului.
10. Diseminarea rezultatelor
cercetării
Diseminarea rezultatelor proiectului a fost realizată prin participarea cu comunicare la trei Conferințe Științifice Internaționale (două desfășurate peste hotarele țării și una în țară), care ulterior au fost publicate. O altă realizare este participarea proiectului bilateral în cadrul Concursului Excellent Idea 2023 și INFOINVENT 2023 în cadrul cărora rezultatele cercetării efectuate au fost premiate cu Medalia de Aur. De asemenea rezultatele proiectului au fost activ promovate prin prisma rețelelor social media și în cadrul emisii radio ,,Generația mea” difuzată de către Radio Moldova Tineret.
Lista lucrărilor ştiinţifice (monografii, articole, obiecte de proprietate intelectuală) cu referinţă la proiectul dat pe anul 2022 (conform formei 4 din structura raportului)

LUCRĂRI ȘTIINȚIFICE

  1. Monografii (recomandate spre editare de consiliul științific/senatul instituției acreditate la profilul respectiv)
    • ERHAN, Lica, Tendințe și provocări în dezvoltarea și finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii, Chișinău, Complexul Editorial al INCE, 2022, 144 p, ISBN 978-9975-3579-2-0
  2. Articole în culegeri științifice (în lucrările conferințelor științifice internaționale (peste hotare))
    • ERHAN, Lica, COBZARI, Ludmila, STAVER, Liliana, Economic and Social Impact of the COVID-19 Pandemic on Small Business from the Republic of Moldova, In: 39th IBIMA Conference on 30-31 May 2022 Granada, Spain. Conference proceedings (ISBN: 978-0-9998551-8-8) and (ISSN: 2767-9640), Published in the USA. Disponibil la: https://ibima.org/university/academy-of-economic-studies-of-moldova-moldova/
    • ERHAN, Lica, PARRA-DOMÍNGUEZ, Javier, CORCHADO, Juan Manuel, A brief analysis of some socio-economic indicators and their relation with the innovation process in SMEs, In: 4th International Conference on Decision Economics, L’Aquila (Italy) from 13th to 15th July, 2022. (în proces de editare, a fost acceptat spre publicare).
    • ERHAN, L., Unlocking economic growth in MSMEs from Moldova, In: 42th IBIMA Conference on 29-30 November 2023 Sevilla, Spain. (în proces de editare, a fost acceptat spre publicare).
    • ERHAN, L., PALADI, V. (2023). Micro, Small and Medium Sized Enterprises in Times of Overlapping Crises. In: Mehmood, R., et al. Distributed Computing and Artificial Intelligence, Special Sessions I, 20th International Conference. DCAI 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 741. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-38318-2_13
  3. Articole în culegeri științifice (în lucrările conferinţelor ştiinţifice internaţionale (Republica Moldova))
    • COBZARI Ludmila, ERHAN Lica, Trends and challenges in the development and finance of SMEs, In: International Scientific Conference “Competitiveness and innovation in the knowledge economy” 24-25 septembrie 2022, ASEM. (în proces de editare, a fost acceptat spre publicare).